Tre tips som förbättrar möjligheten att lyckas med sin mätning av verksamheten

När förändringstrycket är stort och det finns en förväntan på att vi ska producera och leverera mer och snabbare gäller det att hålla koll på att vi lägger energi på rätt saker. Levererar organisationen det slutkunden efterfrågar och har behov av?

För att skapa oss en känsla av kontroll definieras nyckeltal/KPI’er som ger viss tillfredsställelse och insikt i om vi gör saker rätt. Men om vi från början inte valt ut våra nyckeltal och framgångsfaktorer utifrån slutkundens behov, eller om vi inte vet hur vi ska använda oss av resultatet av våra mätningar så riskerar vi ändå misslyckas med att leverera ökat kundvärde. Hur gör man då för att lyckas med sin mätning? Här kommer tre tips!

Varför ska vi mäta?

Ställ den frågan, ett par gånger. Ifrågasätt syftet med mätningen. Mätningen ska identifiera de områden som fungerar utmärkt, bra och som har förbättringspotential utifrån slutkundens perspektiv.

Välj rätt nyckeltal

Risken är att man väljer för många nyckeltal så att mätningen blir allt för omfattande. Välj istället färre nyckeltal som är väl förankrade och engagerar verksamheten.

Involvera medarbetare

Att visualisera på ett begripligt sätt var någonstans verksamheten är och vilka förbättringar som behöver göras bidrar till medarbetare får bekräftelse att man gör rätt saker och det blir lättare att förstå varandra och faktiskt nå de mål man satt upp tillsammans.

Vill ni leverera ett ökat kundvärde, skapa engagemang och förbättra kommunikationen i organisationen? Då är mätning något för er.

Vill ni ha hjälp med er mätning, kontakta oss, vi älskar nämligen mätning, revision, kontroll, utvärdering och utredningar. Det innebär att vi inte bara kan leverera kunskap, vi gör det lustfyllt och hållbart över tid.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på På i Stockholm AB, orgnr. 5562776657 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata