5 tankar om pm3 som stöd för verksamhetsutveckling 

Vi befinner oss i ett tekniskt paradigmskifte av sällan skådat slag samtidigt som omvärlden ger flera olika osäkerhetsfaktorer. Det är begripligt att man som både person och organisation söker trygghet och stabilitet i detta läge. Vi vill med denna artikel uppmuntra till just trygghet och stabilitet men inte genom att hålla i det som var, utan genom att titta framåt. Tillit och förtroende har kommit att bli ett kapital som fördelat på nytt sätt i samhället, dels med hjälp av olika tekniska plattformar, dels på grund av inkommande generation som drivs av andra värderingar och definitivt en digital kompetens.  

Att arbeta med verksamhetsutveckling kan liknas vid att dirigera en harmoniorkester. Alla instrument behövs för samklang och harmoni men det behövs också ledning, alltså en dirigent. Nedan bjuder vi på fem tips för att just er orkester, alltså organisation, ska bli riktigt bra. 

 

1. Hur får man koll på sin data?

När det kommer till digital verksamhetsutveckling är er data er bästa tillgång. Det spelar egentligen inte så stor roll vilket verktyg eller vilken tillämpning ni väljer, med ordning på grunddata så blir det enklare att applicera ny teknik i den takt ni önskar. Genom att ha koll på er data, strukturmässigt och regulatoriskt så investerar ni både nu och i framtiden.  

Med stöd av pm3 som ramverk skapas förutsättningar för att er data nyttjas i linje med era målsättningar inom hela organisationen, både för nyutveckling och vidmakthållande. 

 

2. Styrning och ledning i en digital tid 

Så enkelt och svårt på samma gång. Självklart måste någon bestämma men när det rycker i organisationen från flera håll samtidigt kan det vara utmanande. Inte minst då verksamheten behöver digitaliseras. Genom att nyttja en tvärfunktionell ansats skapar man en mer solid bas som tål de snabba förändringarna i omvärlden. Och det ger en garanterad kontroll på budgeten.  

Genom att pm3 nyttjar en gemensam semantik och tydlig fördelning av ansvar blir styrningen mer effektiv när det kommer till organisationens olika digitala ansvarsområden (objekt). 

 

3. Förenkling i arbetsuppgifter

Många yrkesroller är helt inlåsta bakom administrativa murar. En väl genomförd digital verksamhetsutveckling förenklar och frigör kapacitet. Så människor får göra det som var tänkt. Men det ställer också krav på sammanhållen struktur, en annan resursallokering och helhetssyn. Att förenkla betyder mer än att ta bort, det ger möjlighet till nutida anpassning. 

När man arbetar med pm3 finns ett tydligt direktiv att också avveckla insatser och system som inte längre fyller en funktion. På så vis bidrar pm3 till aktualisering och tydlig prioritering. 

 

4. Samhandling i stället för samverkan

Man brukar av tradition prata om samarbete och inte minst vikten av samarbete i våra organisationer och företag. Genom att fokusera på tvärfunktionell samhandling sätter vi ett högre fokus på verkställighet med nya gränssnitt. Men det visar också på betydelsen av att ha definierade former för hur detta ska gå till. 

Att flytta fokus från att samverka till att samhandla kan tyckas låta banalt men det är inte alltid så enkelt. Genom pm3 skapas tydliga beslutsprocesser som bygger på tvärfunktionalitet så att verkställigheten kan ökas inom organisationen. 

 

Ökad digital mognad skapar nytta för verksamheten

Genom rätt uppföljning kan man bedöma om organisationen är digitalt mogen. Det bygger på vår förmåga att tillgodogöra oss de digitala nyttorna som i sin tur vilar på tillämpning av teknik i kombination med rätt styrning och ledning. En digitalt mogen organisation blir, rätt hanterad mer resilient, effektiv och inte minst mer attraktiv för inkommande generationer. 

Vi behöver gå framåt med både människa och organisation i den digitala omställning som pågår. Genom att tillämpa pm3 som ramverk ger man förutsättningar för ökad nytta och digital mognad. Genom tvärfunktionalitet och anpassning skapar pm3 även frihet och kreativitet, vilket i sin tur bygger tillit och förtroendekapital. 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på På i Stockholm AB, orgnr. 5562776657 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata