Lyckas med digitaliseringen genom att förstå kundens behov imorgon, inte lyssna till deras önskemål idag!

Digitalisering borde i första hand handla om att kunna fånga och tillgodose behov utifrån ständigt nya beteenden och händelser i omvärlden och i andra hand om den interna effektiviseringen. Annars finns stor risk att vi är kvar i gamla tankesätt där vi tvingar på våra kunder och målgrupper, eller enkelt sagt de vi finns till för, det vi redan har. När vi istället borde ställa in kompassen på våra kunder och först förstå var de är, vart de är på väg och hur deras behov ser ut utifrån de situationer och händelser som uppstår i vardagen. Det är också här vi närmar oss det svåraste med digitaliseringen, att öppna upp för dialog och lyssna för att förstå. Samma sak gäller för kunderna; vill jag som kund få rätt stöd av digitaliseringen behöver jag vara öppen som användare, ge bra feedback och bli ännu tydligare i att uttrycka vad jag egentligen vill uppnå.

Vi träffar Niklas Eklöf, chef för enheten Strategi och samordning på eHälsomyndigheten. Han uttrycker detta tydligt med några få valda ord. ”Ingen vill längre köpa det som finns. Kunderna vill köpa det som de har behov av!” Niklas liknelse utifrån utvecklingen i musikbranschen är att ingen vill köpa CD-skivor och mp3-låtar längre. Istället vill man utifrån sitt behov prenumerera på låtar, vilket Spotify tidigt lyckades förstå och erbjuda. Vården, Niklas eget område, har en bit kvar och därför har eHälsomyndigheten en så viktig roll att skapa rätt förutsättningar. En gemensam vision för alla som arbetar med e-hälsa är att Sverige ska vara bäst i världen på e-hälsa år 2025. Det ska vi bli genom att ta tillvara digitaliseringens möjligheter för att bland annat:

  • ge invånarna ett ökat inflytande och delaktighet i sin vård
  • ge verksamheter inom vård och omsorg verktyg för att bli ännu bättre på e-hälsa
  • försäkra att vården är tillgänglig och jämlik oavsett vem man är, vilket kön man har eller var man bor
  • se till att vården är patientsäker.

”Ett sätt att tänka är att behov av digitalisering kan beskrivas i form av processer.” fortsätter Niklas. ”Processer hos vårdtagare, vårdgivare, marknadsaktörer och myndigheter. Alla dessa processer går att digitalisera och göra på mer situationsanpassade sätt. Skall vi dra nytta av digitaliseringen hela vägen räcker det inte med att omvandla en analog produkt eller lösning till digital. Vi behöver omforma verksamhetsprocesserna för att kunna möta de nya behoven”.

Niklas tar fram telefonen och öppnar sin anteckningsbok för att visa ett par tydliga definitioner och fortsätter ”Det är så lätt att blanda ihop orden och betydelsen av Digitisering med Digitalisering. Många fokuserar på Digitisering och lyckas bara omvandla blanketter till PDF medan det egentligen handlar om att blanketten inte längre behövs. Flyttar vi istället fokus och nyttjar digitaliseringens möjligheter rätt så kommer vi att komma långt”.

Men, vilka fler grundläggande perspektiv behöver vi då anamma oss för att lyckas med digitalisering? En grundläggande nyckel är organiserad och strukturerad samverkan. Vi på På AB har en lång erfarenhet av att arbeta med styrningsfrågor i gränslandet mellan verksamhet och it/teknik.

Vi har tillsammans med våra kunder sett att verksamhetsutveckling under de senaste årtiondena allt mer har kommit att handla om digitalisering och it och teknik i framtiden. Vi betraktar utveckling av it och teknik som verksamhetsutveckling och vice versa.

I praktiken handlar detta givetvis inte om att människor med it/teknik-kompetens ska ta över verksamhetskompetens eller att människor med verksamhetskompetens ska ta över it/teknik-kompetens utan om att dessa två kompetensområden behöver samverka och integreras med varandra för att bättre lyckas nyttja digitaliseringens möjligheter.

Ibland skapas en egen digitaliseringsorganisation sammansatt med olika kompetenser för att skapa samverkan. Problemet som uppstår då är att även digitaliseringsorganisationen måste samverka med övrig verksamhet. Vad som behövs är istället en högre grad av strukturerad samverkan mellan många olika parter. Både inom och utanför den egna organisationen. Detta ställer stora krav på organisering och styrning som sträcker sig långt längre än den möjlighet som linjestyrningen ger oss. Detta i kombination med gemensamma mål och kunden i fokus kommer att hjälpa oss att tillvarata digitaliseringens verkliga möjligheter.

Vill du veta mer om hur På AB hjälper organisationer att lyckas med sin digitalisering? Kontakta oss så berättar vi mer.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på På i Stockholm AB, orgnr. 5562776657 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata