Hur skapas god samverkansförmåga mellan olika organisationer?

Några av de lärdomar som tydligt framgår från våra samverkansuppdrag där flera organisationer är involverade är vikten av förankring och engagemang från de aktörer som ska samverka, oavsett om det är internt eller externt. God samverkan leder till ökad förmåga att i grupp lösa ett problem. Ibland kanske inte den enskilda aktören har erfarenhet eller förmåga att hitta en lösning, men att någon eller flera i samverkansgruppen har den erfarenhet och kunskap som möjliggör för en lösning som gagnar organisationen. Det är i dialog och samverkan som mervärde skapas, detta ger också grund för insikt och helhetsperspektiv. 1+1=3. 

Trygga samverkan genom förankring

Brist på förankring och medbestämmande hos aktörerna vid utveckling av samverkansprocess och samverkansstöd, leder till minskat engagemang och attitydproblem gentemot den införda processen och de stöd som används. Detta kan i sin tur orsaka friktion och konflikter i samverkansgruppen. Här är det av vikt att förstå nuläget, de befintliga samverkansytorna, de berörda aktörernas behov och attityder, att hitta rätt samverkansstöd utifrån organisationens behov. Detta sätts sedan ihop i en samverkansprocess utifrån berörda aktörers engagemang och på så sätt tryggas förankring och ökad samverkan.

Om aktörerna är väl förberedda på förändringen minskar risken för missförstånd, irritation och dåligt samarbete. Vi ser att en framgångsfaktor var att låta en aktör äga frågan, men att utvecklingen av processer och samverkan ska ske med alla inblandade. Det bidrar till att skapa ett gott samverkansklimat mellan aktörer med tydliga mandat och ansvarsområden.

Ledning genom förändringen

Alla samverkansuppdrag innehåller någon form av förändring, för någon. Framgångsfaktorer från våra uppdrag visar att när stort engagemang från ledning och tydlig förankring mellan berörda aktörer och beslutsnivåer finns etablerade i förändringsfasen finns goda förutsättningar för ett lyckat samverkansarbete.
Vi har också sett att kultur och attityder bland samverkande aktörer är faktorer som påverkar samverkansförmågan. Missbedömningar i prioritering av möten samt negativt bemötande mellan aktörer ger effekter som påverkar affärsrelationerna negativt. Här behöver de samverkande aktörerna ledning i förändring. När arbetsgrupper och aktörer förstår att det är genom att stötta varandra som de kan jobba tillsammans som en enhet, blir samverkan enklare och mer motiverande. Framträdande aspekter att hantera är de mjuka värdena som känslor och attityder, samt psykologiska och sociala faktorer i gruppdynamik, innan god och ökad samverkansförmåga uppstår.

Står ni inför en situation där ni vill eller kanske måste samverka med en annan organisation? Välkommen att kontakta oss som är experter på styrning och samverkan, om ni är i behov av stöd.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på På i Stockholm AB, orgnr. 5562776657 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata