Hur en aktiv förvaltning bidrar till ökad kundnöjdhet

För att komma närmare sin kund ser vi en trend att många organisationer genomgår en decentralisering av styrning och beslut. En annan trend är förstås digitalisering som ibland kommer ur samma drivkrafter som decentralisering. Digitaliseringen blir då en möjliggörare för den förflyttning som man som organisation egentligen strävar efter. För att få full effekt av digitalisering krävs en förflyttning av beteenden hos såväl kunder och medarbetare.  Det behöver man hålla koll på – trenderna leder till förändringar i processerna och i tjänsteutbudet. Kanske också själva affärsmodellen. Detta samtidigt som lagkrav, datakvalité, informationssäkerhet och alla andra styrande regelverk ska upprätthållas.

Organisationer adresserar denna utmaning på olika sätt, men ofta startar man ett antal stora projekt med stor tyngd på verksamhetsutveckling. Man kanske också bygger upp en intern utvecklingsavdelning eller knyter en partner till sig för att åstadkomma förflyttningen, åtminstone vad gäller inom teknik och informatik. Vi ser också att organisationerna samtidigt förändrar sin styrning; det kanske inte är så lätt alltid att definiera slutmål, eller dra upp riktlinjerna för hur vi når de effekter som vi hoppas på. Man kanske inte kan göra annat än att ta det steg för steg. Och det är här vi oftast stöter på de agila arbetssätten utifrån förvaltningsperspektivet. Det är många organisationer som redan har förflyttat eller utökat förvaltningens mandat och ansvar – ja kanske till och med förvaltningens roll i organisationens styrning.

Vi och många av våra kunder ser att styrning med pm3 kan vara en stark utgångspunkt för att skapa en mer lättrörlig och agil förändringsverksamhet. En styrform som i vissa fall skulle kunna ersätta den traditionella projektorganisationen. En styrform där inte vi enbart hanterar vidmakthållande och vidareutveckling, utan där förvaltningsorganisationen med sitt starka fäste i kärnverksamheten och nära koppling till slutkunderna kan utgöra den bästa grunden för att skapa verksamhets/kundnytta genom dynamik i uppdragsstyrningen, i resursstyrning och effektivitet inom it-området.

För att nå sådana mål, behöver förvaltningsobjektens roll i organisationen förtydligas och dess arbete i viss mån intensifieras; förvaltningen måste vara följsam och kunna omvärdera sina mål och delmål (eller backlog) utifrån verksamheternas behov – och detta med en högre frekvens än traditionellt. Där den löpande styrningen blir den viktigaste processen inom förvaltningen. Att ha en aktiv förvaltning som vibrerar av ständiga omvärldsanalyser och omprioriteringar på basen av verksamheternas förflyttningar, än att ”bara” säkerställa innehållet i framtagen plan, bidrar till en ständig verksamhetsutveckling och ökad kundnöjdhet. En aktiv förvaltning som har förmåga att ta tillvara olika trenders verkliga möjligheter och skapa hållbara lösningar.

Läs mer om förvaltning med pm3 här.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på På i Stockholm AB, orgnr. 5562776657 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata